Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Star Wars

Da har jeg akkurat sett ferdig Return of the Jedi. I går så jeg Empire Strikes Back, og i forigårs så jeg A New Hope, som man åpenbart ikke lengre kan slippe unna med å kalle Star Wars. Skam på dem som bestemte at det bare skulle stå Star Wars på coveret på video-boks-versjonen. Men det jeg tenkte å skrive litt om er mitt nye syn på Luke. Luke var jo helten i gamle dager. Han kunne å bruke kraften, han bygde sitt eget lyssverd, han var litt av en pilot og greier og greier. Skikkelig imponerende.

Men det var altså før. Nå har jeg jo sett episodene 1-3, og sett hvordan det egentlig skal være. For det første er man for gammel til å trenes som jedi hvis man er fem år eller noe slikt, og man blir ikke Jedi Knight før man er noe slikt som 25. Og hva gjør Luke? Han stikker på sommerleir hos Yoda i to uker, og så løper han rundt og kaller seg Jedi? Og som om ikke det var nok har han ikke hørt om kraften engang før han er sikkert 20. Mace Windu ville fått krupp.

Og hva er det med denne ultra-intrikate planen om å la R2-D2 (eller artoo-deetoo som han kalles på starwars.com) ta hånd om lyssverdet når han drar for å befri Han Solo? Kunne han ikke hatt det i lomma, og så når Jabba nektet å gi ham Solo kunne han tatt det frem og drept alle i rommet, i stedet for å la seg ta til fange, slåss med giga-dyret med et jævla bein, osv. osv.? Neida, han måtte vente til alle sammen hadde tatt med seg våpnene sine, og dratt på picnic, før han kunne hoppe litt rundtomkring, og hogge litt her og litt der. Hva er det for tullball?

Den brutale sannheten er at Obi-Wan den yngre og Yoda har åpnet øynene mine, og vist meg hvordan en ekte Jedi skal være, og mitt forhold til Luke kommer noe aldri til å bli det samme igjen. I allefall ikke før episode 7-9 kommer. Der vil han få muligheten til å imponere meg på på nytt. Eventuelt kan jeg lese noen bøker.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  30.05.05 23:32

Jeg har da selvsagt sittet sammen med deg og revurdert Luke, og jeg må si jeg har kommet til samme konklusjon. Han er ikke så tøff som han var. Det er ikke Darth Vader heller. Så tøff som Anakin var, mener jeg. Litt skuffende det der. Men sjokket treffer ikke meg så hardt. Jeg hadde denne opplevelsen for mange år siden. Da jeg etter å ha oppdaget Boba Fett om og om igjen måtte bevitne fornedrelsen da The Mighty Sarlacc raper etter å ha spist ham. Det gjorde vondt.
Jeg har heldigvis kunnet trøste meg med historien hvor han kommer opp igjen, men likevel. Det var alvorlig for et skjørt ungpikehjerte.

Tor,  30.05.05 23:36

Og tenk dessuten på hvor uendelig mye bedre Obi-Wan var med lyssverdet enn Luke. Darth Vader, som åpenbart har blitt gammel og giktisk, ville overhodet ikke vært noen match for Luke om han var like dyktig. Han kunne kappet av han en arm på en, to, tre, så kunne han blokket lynene til keiseren, laget hakkebøf av ham, og så truet med å gjøre det samme med Vader hvis han ikke kom tilbake til lyset. Bah, alt var mye bedre før.

Camilla,  30.05.05 23:41

Men det er jo på grunn av nostalgi-trippen vi liker de gamle filmene uansett. Og de nye liker vi jo bare fordi vi liker de gamle.
Så det lønner seg vel kanskje ikke å plukke dem fra hverandre.
Ewokene rocker, i alle fall. Og det er ingenting i veien med Boba Fett. Med mindre man regner med det heller uheldige fallet.

Jørgen,  31.05.05 00:17

Uhm, jeg tror Darth Vader kunne ha laget hakkebøff av Luke, Obi-Wan _og_ keiseren om han ikke hadde vært slik en fool-hardy, gung-ho kinda guy. Vader for the win!
Are,  31.05.05 04:23

Ærlig talt - nå synes jeg dere kun ser på det Luke mistet i cred som en konsekvens av 1-3, ikke ikke det han tjente. Som dere har påpekt - å vokse opp i et sånt øde høl, få så lite trening, så seint, og likevel bli så hard? Og ikke minst - han går jo gjennom mye av det samme som Anakin - får familien sin slaktet, blir forsøkt lokket over til den mørke siden, og det attpåtil av sin egen far.

Jeg er enig i at Luke med hensyn til sverdslossing er underlegen stort sett det som kryper og går i episode I - III, men så har han ikke hatt lightsaber-klasser siden han var sju, heller. Det faktum at han kommer fra et slikt utgangspunkt og spiller en så stor rolle i å rette opp det som Jedi-ordenen rotet til - uten å begynne å lefle med den mørke siden - sier ikke så rent lite om hva han er god for - og hvilken psykisk styrke han innehar.

Camilla,  31.05.05 09:14

Nå begynner han jo å lefle med The Dark Side senere, men jeg sier meg enig med Are her. Alt for å redde barndommens helter.

Tor,  31.05.05 09:38

Nå må vi skille mellom fantasi og virkelighet her. Bøkene telles ikke i denne sammenhengen, bare filmene.

Torgar,  31.05.05 10:02

Jeg synes du undervurderer Luke, må huske på at han har mange personlige trenere. Obi-Wan sier noe sånn som,
If you stirke me down I'll become more powerful than you can imagine. Han har jo permanent følge av både Obi-Wan og Yoda.

I tillegg tror jeg, etter den talen Keiseren holder om sin mester, at han kanskje var litt tilbake holden med trening av den unge Darth Vader

Tor,  31.05.05 10:37

Jeg tror du undervurderer ondskapen til Keiseren. Du må huske at disse gutta leker ikke onde. De er ikke onde for egen vinnings skyld. Nei, de er opprikitig interressert i at det onde skal ha så dyktige folk som overhodet mulig. Derfor trener de sin apprentice så godt de kan, og hvis han blir dyktigere, og dreper mesteren, ja, da var det slik det var ment å være.

Tor,  31.05.05 10:39

Dessuten:

Hvis du er tilbakeholden blir du sendt tilbake til Halden.

Ikke like bra som Jørgen sine, men jeg er sikker på at poenget når frem.

Torgar,  31.05.05 11:08

I stand corrected.

Apropos ond, er det flere enn meg som synes Star Wars 3 var pinglete.
Jeg synes det manglet pur ondskap og virkelig seier til de onde.

Alt dette nye håpet og tull kommer jo i neste film uansett.

Anders,  31.05.05 12:26

Luke har sikkert ræva full av minikloriter (eller hva det nå kalles) og derfor kan han klare seg uten den treninga som anakin, obi-wan og joda har hatt. Det er i hvert fall min teori, men uansett Luke er teit, slemme Anakin er konge!

Tor,  31.05.05 12:57

Hah. Anakin er halvt midiklorianer, Luke er bare kvart.

Jørgen,  31.05.05 12:46

Ja, Torgar, jeg savnet mer pur ondskap, mer Darth Vader og mer knøsting.

Tor, hva mente du med "Ikke like bra som Jørgen sine, men jeg er sikker på at poenget når frem."? Den tok jeg ikke.

Jørgen,  31.05.05 13:11

Betyr det at om Luke og Leia hadde fått unger, så hadde de blitt halvt midiklorianer?

Tor,  31.05.05 14:13

Nei, ikke nødvendigvis. Det kommer an på hvordan det funker med gener og slikt, og om midiklorian-ness er ressisivt eller dominant og om det har noe med x og y kromosomer å gjøre og slikt.

Jeg tenker tilbake til naturfag med Svein Arthur, og lager en enkel modell:

Det er et kromosompar som styrer dette med kraften og slikt. Fordi Anakin er så utrolig kul er begge hans kromosomer av dette paret midiklorianske.

Luke og Leia har altså et midikloriansk og et vanlig kromosom i dette paret. Hvis de da skulle gjøre uhellige ting har vi fire muligheter. Jeg kaller et hardcore midiklorian-kromosom M, og et vanlig V.

MM
MV
VM
VV

Det er altså 25% sannsynlig at barna blir kjipe og ubrukelige, 50% sannsynlig at de blir halvt midiklorianer, og 25% sannsynlig at de rett og slett blir en midiklorianer.

Det er åpenbart noe som er feil med modellen min. Legg også merke til at jeg egentlig har sagt at Anakin er helt midiklorianer. Vi kunne også sagt at han hadde kromosomkombinasjonen MV, men da måtte vi antatt at både Luke og Leia hadde fått hans ene M, som bare er 25% sannsynlig. Skjønt egentlig vet vi jo at det må være slik, siden både Luke og Leia er sterke med kraften.

En mer sannsynlig modell er at det ikke er et enkelt kromosompar som styrer dette, og at det er mer en generell goodness i genene, så dermed ville Luke og Leias eventuelle barn sikkert bli et sted mellom 12,5% og 50% midiklorianer.

Torgar, er du enig?

Tor,  31.05.05 14:50

Uansett er det litt vagt å spekulere i dette. Det store spørsmålet er hva som skjer når man blir unnfanget av midiklorianere. Det virker jo rimelig usannsynlig at midiklorianere har samme gener som som oss, men siden Anakin ikke er en jente er det åpenbart at det ikke bare dreier seg om arvemateriale fra Shmi med små modifikasjoner. En mulighet er at midiklorianerne går i kjemisettet sitt, og lager et halvt sett med menneskegener som om de kom fra en staut kar, bare at de la til en generell l337ness i alt som har med kraften å gjøre, og bygde Anakin fra dette. Men siden de tydeligvis kan mekke gener akkurat som de vil er det også mulig at de rett og slett lagde hele Anakin, akkurat som en tidsinnstilt bombe, programert til å bringe balanse. De har jo god kontakt med "the will of the force" og greier.

Uansett, hvis vi antar at midiklorianere ikke har samme gener som mennesker betyr det at det blir feil å si at man er et eller annet prosent midiklorianer, som forøvrig var et lite gjennomtenkt forsøk på å være vittig fra min side.

Torgar,  31.05.05 15:01

Ikke helt, hvis vi ser på gen-utvalget, har Anakin 50% av sine gener fra en midiklorianer og 50% fra et menneske.(Dette er på pent kalt fortausmix, til sammenligning med f.eks Elrond)

Når Anakin da produserer avkom vil disse få 50% av hans gener og 50% av hu dama sine. Dette betyr at hans avkom får 25% midikloriangener. Dette er Luke og Leia.

Hvis da filmene hadde dratt litt lenger ut, slik at Luke og Leia hadde blitt bedre kjent, og fått avkom (Tror det er noen lover mot dette), så hadde disse fått:

25% midikloriangener og 75% menneskegener fra både mor og far, dette betyr at avkommene også ville blitt kvart midiklorianer.

Alt dette under forutsettning at det er et forskjell på midiklorianergener og menneskegener, og det er antatt at genene som blir spredt inneholder et statistisk antall midikloriangener.

Avslutter med en "Red neck" vits:
If your family tree doesn't branch, you might be a red neck.

Torgar,  31.05.05 15:13

Det er faktisk ikke feil å snakke om % av midiklorianer, det som er viktig er forskjellen i genetisk materiale, og % tallene henviser bare til denne biten. Alle mennesker f.eks har ca 90% likt genetisk materiale, de siste 10% er den delen av arvematerialet som utgjør fysiske forskjeller mellom større grupperinger av folk.

Kristian,  03.06.05 21:27

Strengt tatt er ikke midiklorianer gener så derfor er dette tøv! De er en annen livsform som kan leve i symbiose med mennesket. At det er en genetisk sammenheng med mottakelighet for disse er selvsagt litt relevant, men jeg mener det blir for enkelt å redusere dette til enkeltgener. Også miljø må jo være viktig.

Det interessante med dem er at det skjer fysiske prosesser i dem som ennå ikke er målt med eksperiment her på jorda, etttersom de har ikke-lokale egenskaper.

Tor,  03.06.05 21:41

Det er vel ingen som har sagt er midiklorianere er gener. Det eneste jeg har antatt er at de har gener de kan overføre til menneseker, eller at de kan lage slike. Det siste virker mest sannsynlig, siden Anakin er gutt og hans mor var en jente. Hvis de ikke kunne lage gener måtte de i såfall ha et Y-kromosom som kunne funke i et menneske.

Jørgen,  04.06.05 00:07

Jeg tror hva jeg vil.

Are,  04.06.05 00:08

Ettersom jeg har forstått er det ikke noen "parring" med midiklorianer på gang. Anakin ble skapt som et menneske med en uvanlig stor andel av dem i kroppen.

Det store spørsmålet er vel hvem som skapte Anakin - Kraften, Darth Sidious eller Darth Plagueis....

Store Norske kan i alle fall pakke sammen :o) - http://en.wikipedia.org/wiki/Darth_Sidious

Camilla,  14.06.10 13:18

Så det er Star Wars-artikler som må til for å få en skikkelig diskusjon gående.
Jeg tar det til etterretning.
Category
Miscellaneous
Tags
Views
5624