Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 11 months
Moldejazz 2018
Camilla, 5 years, 4 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 11 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 11 months
Selvbygger
Camilla, 1 month, 4 weeks
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 11 months
Kort hår
Tor, 3 years, 11 months
Ravelry
Camilla, 3 years, 6 months
Melody Gardot
Camilla, 5 years, 5 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 5 years, 8 months
50 book challenge
Camilla, 11 months, 3 weeks
Ten years ago
Nissebading
Tor
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023
+ 2024

Tor endorses Clinton!

Jeg vet jo at det bare er en og en halv måned siden jeg endorset Obama, men nå har jeg altså ombestemt meg. Eller, jeg har vel egentlig alltid holdt en knapp på Clinton, men for en og en halv måned siden trodde jeg ikke det spilte noen rolle hvem jeg endorset. Nå ser det imidlertid ut til at hun kan trenge all den støtten hun kan få, så nå går jeg altså ut og endorser Hillary i stedet. Så får man heller kalle meg en flip-flop, om noen andre enn meg er gamle nok til å huske det begrepet.

Nå innser jeg naturligvis at jeg ikke har den helt store påvirkningskraften på amerikanske velgere, og heller ikke denne gangen er jeg villig til å kle meg utfordrende og synge på YouTube, så jeg tenkte jeg skulle kline til med et godt slagord:

Det er på tide å skille Clinton fra hveten.


Sånn. Da føler jeg i grunnen at jeg har gjort mitt. Skjønt, jeg er egentlig ikke helt sikker på om det er klinten eller hveten som er best, så jeg vet ikke om det er et bra slagord. For hva er egentlig klinten? Ikke vet jeg.

Men hvorfor har jeg nå bestemt meg for å støtte Hillary i stedet? Vel, som jeg sa har jeg nok alltid hatt mest tro på henne, men jeg er ikke helt sikker på hvorfor. Jeg tror det har å gjøre med at hun virker mer erfaren, og dessuten at hvis hun blir valgt får vi se mer til Bill, og han er så kul. Og det bør jaggu være grunn god nok, for det er ikke så stor forskjell på disse kandidatene. Så stem Hillary, om du tilfeldigvis er amerikansk statsborger og registrert demokrat.

-Tor Nordam

Comments

Camilla,  21.02.08 22:44

Det er rart, for jeg begynner å helle mer og mer mot Obama. Merkelig.

Tor,  21.02.08 22:48

Det viser seg at jeg også støtter Obama. Det var nemlig et anti-Clinton-slagord jeg lagde. Frå språkrådet.no:

OM Å SKILLE KLINTEN FRA HVETEN RIKTIG

Å skille klinten fra hveten betyr ’ å skille verdiløst fra verdifullt’.

Uttrykket stammer fra en eldre bibeloversettelse der det i Matt 13,25 stod såede klinte blandt hveden. Dagens versjon lyder sådde ugress blant hveten. Klinte er med andre ord et ugress.

De fleste uttaler klinten med det samme tonelaget som i splinten, men det er ikke riktig. Klinten er nemlig bestemt form av klinte, og da må tonelaget være som i hveten, bestemt form av hvete.

Anders K.,  21.02.08 23:26

Tor, din flip-flop! Ha ha!

Men Bibelen fant ikke opp ordet. "Klinte" kalles på latin agrostemma githago, og heter på svensk klätt eller slätt. Falk og Torp spekulerer om det er beslektet med latin glans, som betyr eikenøtt og/eller penishode, og hentyder i så fall i sin korrumperte form klint "sine haarde Kapsler", igjen iflølge Falk og Torp.

Jeg mener å ha hørt eldre folk omtale hams som klint. Hamsen (også: bladene på bær, som jordbær) er altså det harde skallet rundt hvert aks, som man har møllesteiner for å fjerne fra godsakene inni, hveten. Klint er i alle tilfelle et avfallsprodukt. Så da er det nok et Obama-slagord du har laget. På tide å snu igjen.

Selv har jeg egentlig aldri heiet på noen, siden den gangen jeg stemte på Nixon i -72.

Are,  21.02.08 23:32

Are støtter Obama. Hvis de er like ellers, vil jeg i alle fall høre bra taler de neste fire årene.

Jørgen,  22.02.08 11:35

Jeg vil ha en slik button. Click with Dick! Og, jeg vil ha en utgave av Falk og Torps Etymologisk ordbog over det norske og det danske sprog.

Tor,  22.02.08 11:47

Her.

Johannes,  23.02.08 00:25

Hurra for Obama. Jeg skulle gjerne sett både en kvinne og en farget person som president i USA, men akkurat nå synes jeg det siste virker viktigst. Kvinnelige statsledere finnes det etterhvert en del eksempler på i vestlige land. Fargede statsledere, med delvis minoritetsbakgrunn, finnes det derimot svært få eksempler på i vesten og jeg tror symbolmakten vil være større og viktigere om dette skulle bli tilfellet.

Så får heller USAs neste president bli en kvinne, gjerne en farget en med minoritetsbakgrunn.

Og jeg synes at Bill Clinton heller kan bruke energien sin på å drive og promotere Clinton Foundation enn på å skryte av kona si.

Anders K.,  23.02.08 04:00

Nyeste opptrykk, og den staselige førsteutgaven.

Kristian,  23.02.08 18:01

Tor, jeg synes ikke du argumenterer godt nok for Clinton her. Altså, normalt ville det vært greit,men når du skifter side må du argumentere mer for saken. Det mener hvertfall jeg.

Jeg har noen argumenter for Obama: Tenk på effekten på afrikanske statsledere når de møter en svart amerikansk president? Eller på den muslimske når han heter Hussein, og har gått på skole i Indonesia? Og når politkken er så lik, hva er forskjellen på en president som nå støtter Israel, ifølge enkelte, gjerne stekerke enn Bush (Clinton), eller en som sier at han ville endre "the mindset that lead us to war."?

Ellers viser også Obama sin kampanje at han er en utmerket administratør og leder.

Så siden du er slik en gjennomtenkt person, ber jeg om flere argumenter for Clinton, som du sikkert har :)

Store ledere har eksistert før i tiden, og av en eller annen grunn har de en tendens til å dukke opp når verden har store problemer. Roosevelt og Churchill er utmerkede eksempler. Jeg håper at Obama kan være en slik.

B,  23.02.08 19:22

Jeg skal komme med en helt unormal handling for meg å være på Calcuttagutta, jeg skal først yttre en politisk mening og si at jeg også ser fordelene med Obama som ny president. Men ikke nok med det jeg skal også være tilbøyelig med å være enig med Kristian denne gangen.
Å bytte side er ikke som å bytte skjorte og det kreves dypere redegjørelse enn bare å informere om at man har byttet siden overgangen her er sakens kjerne.

Tor,  24.02.08 00:49

Altså. Jeg må få lov til å innvende at den gangen jeg endorset Obama var det utelukkende basert på en test jeg tok, som sa at det var han jeg var mest enig med (68%). I virkeligheten har jeg alltid vært en Clinton-person, så jeg ser ikke på denne artikkelen som å endre mening. Tingen er vel heller den at jeg ikke vil innrømme å ha tatt feil, og derfor støtter jeg fortsatt Clinton, selv om jeg blir mer og mer overbevist om at Obama er et bedre valg.

Tore,  25.02.08 01:31

Obama ser ut som en seriøs fyr med mørk, barsk og autoritær stemme, mens Clinton bare gnåler, har irriterende stemme, og ser irriterende ut. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg se på tv fremover.

Anders K.,  25.02.08 15:19

Ettersom den ennå ikke er et presidentvalg, har jeg ikke begynt å følge med ennå. Men er det noen som vet hva de to står for, bortsett fra at den ene har mørk hud og den andre har vagina?

Anders K.,  25.02.08 15:55

Nei, glem det. Jeg fant nettopp den vesentligste forskjellen mellom dem i Dagbladet. Hun kan tydeligvis drikke mest:

Nære medarbeidere av McCain sier at hans drømmekandidat hadde vært Hillary Clinton. De to nærer dyp respekt for hverandre og skal blant annet ha holdt en felles vodka-konkurranse i Estland.

Obama derimot er inne i sin første senatsperiode, han stemte imot Irak-krigen i motsetning til både McCain og Clinton, og under et besøk i Russland for tre år siden, ba han om å få fylt vodkaglasset med vann.

Skybert,  25.02.08 20:52

Ikke rart Tor har mest trua på vaginaen.

Kjellove,  26.02.08 16:18

Fordi han er ei jente?

Kristian,  26.02.08 17:39

Jeg er kanskje en gammeldags kjip type, men synes det er unödvendig å formulere seg på denne måten skybert. Men det er kanskje bare min oppfatning av hva Calcuttagutta bör väre.

Jørgen,  26.02.08 18:44

Hæ. Tor burde jo digge Obama. Akkurat som Tor så driver jo han med utvanning av spriten sin. Tor, vøtt. Drikker så mye at han må vanne ut spriten sin.

Skybert,  26.02.08 21:34

Du har et poeng der da, Jürg-1. Penis I see!

Kjellove,  27.02.08 15:27

Riktig, det er du, Berland.

Kristian,  27.02.08 16:39

Det var kanskje ganske hemma av meg og väre en moralist. Mitt problem er ikke språkbruken, men at man kaller en kvinnelig politiker en vagina. Vi går ikke rundt å kaller manlige politikere peniser. Om vi hade värt like kjip mot alle, da er det greit. Inntill videre er det diskriminerende. Calcuttagutta lukter plutselig litt som dagbladet.no, litt som fis.

Jørgen,  27.02.08 17:04

Jeg var nettopp inne på nevnte nettavis og kan fortelle at der luktet det ikke fis. Det luktet faktisk kruttrøyk og Cristal champagne.

Tor,  27.02.08 17:13

Jeg er helt enig med Kristian. Men det er jo viden kjent at jeg er en gammeldags, kjip type.

Jørgen,  27.02.08 17:48

Jeg gleder meg til den dagen, kanskje allerede en gang i neste uke, når du begynner å bruke flosshatt og monokkel og anlegger en fet snurrebart. Hvis ikke så blir jeg nødt til å gjøre det.

Skybert,  27.02.08 18:57

Det som er diskriminerende er å si at det er diskriminerende å kalle noen en vagina. Det er kanskje ikke så vanlig å kalle mannlige politikere for peniser. Men det er mange som kaller mannlige poitikere de ikke liker for kuker. Det er det ingen som klager på. Ikke så jeg har hørt iallefall. (For all del, jeg mener ikke det er ille heller.)

Esbanos,  28.02.08 04:29

En farget kvinne hadde gjort seg, for jeg hater nemlig hvite og har ett avansert skyldskompleks grunnet min hudfarge, dessuten er jeg engasjert i feminismen og kvinnerettigheter (kjerringer bør jage etter karriere og makt fremfor å stifte familie). hvis jeg skulle ha måttet velge en hvit mann som min kandidat så måtte det ha blitt John McbombbombbombbombbombombIrancain fordi at alt arabisk/persisk er en trussel for Israel hvilket er ett land som står mitt hjerte nært og som jeg refleksivt vil beskytte selv om de koker spedbarn på åpen gate, ISRAEL HAR EN RETT TIL Å EKSISTERE FOR HELVETE

å skille klinten fra hveten er jo selvsagt metaforisk for å feie j-ø-d-e-n-e under teppet en gang for alle
Category
News commentary
Tags
USA
Hillary Clinton
valg 2008
flip-flop
Views
5644
Google hits
3
Last google search
klinten eller hveten hva er best